روز شمار دفاع مقدس

02/12/57

 

مقدمات تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌. سخنان امير‌انتظام (سخنگوي دولت) دربارة تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌ (گارد ملي) با تصويب دولت. اطلاعيه ستاد مركزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌- پاسا - (خارج از كنترل دولت موقت) و دستورالعمل مطروحه در آن مبني بر عدم تحويل سلاح و مهمات پاسداران انقلاب به پادگانها، صورت‌برداري از تجهيزات نظامي‌ و غيرنظامي‌ موجود در مساجد و اماكن عمومي‌ و كنترل اماكن و تاسيسات ساواك و شهرباني و كاخهاي جوانان توسط سپاه. 

ادامه سياست تجديد فعاليت و بازسازي و نيز پاكسازي و تصفيه ارتش و نيروهاي انتظامي‌: بازنشستگي چهار سرلشكر و دوازده سرتيپ ارتشي و 39 نفر از امراي ژاندارمري. همچنين تعيين مهلت براي بازگشت به كار ارتشيان.

كناره‌گيري سرهنگ نصرالله توكلي همراه با اعتراض به سياسي شدن ارتش، اعدامها، بيگانه بودن قره‌ني با مسائل ارتش، همزمان با طرح ادعاي " رالف شانمن " كه با ارائه مداركي، سرهنگ توكلي را به همدستي با آمريكا و انگليس در حفظ ارتش شاه براي اقدامهايي چون " چپ‌كشي " و " حفظ منافع غرب در‌‌ ايران " متهم مي‌كند. سرهنگ توكلي : استعفاي من ربطي به ادعاهاي شانمن ندارد. ادعاي شانمن كذب محض است. روزنامه اطلاعات به نقل از منابع نزديك به شوراي انقلاب : مدارك شانمن اعتبار ندارد.

ديدار و گفتگوي عبدالرحمن قاسملو و غني بلوريان (از رهبران حزب دمكرات كردستان) با داريوش فروهر (وزير كار و اموراجتماعي) و فرستاده دولت به منطقه و تسليم قطعنامه هشت ماده‌اي " خواسته‌هاي خلق كرد " به وي. ملاقات اردلان با چهره‌هاي سياسي - مذهبي كردستان. روزنامه اطلاعات : ماجراي كردستان از مهمترين مسائلي است كه دولت موقت با آن رو به روست. عباس امير‌انتظام : مشكلات كردستان آن‌گونه نيست كه ما را به وحشت‌اندازد. خبرگزاري فرانسه : زمزمة تجزيه‌‌طلبي از كردستان‌‌ ايران به گوش مي‌رسد.

سازمان مجاهدين خلق : تا انحلال ارتش ضدخلقي و برپايي ارتش مردمي، پيروزي مردم از خطر شكست محفوظ نيست. ما خواهان ارتشي مردمي‌ هستيم. تا انحلال كامل ارتش و برپايي ارتش مردمي ‌پيروزي ما كامل نيست.

سخنان كارتر (رييس‌جمهوري آمريكا) دربارة دخالت شوروي در‌‌ ايران ؛ مذاكرات سالت ؛ عدم مداخله در‌‌ايران و آسياي جنوب‌شرقي و در عين حال دفاع از منافع حياتي آمريكا چنانچه به خطر بيافتد و پاسخ به مخالفان دربارة " كوتاهي در‌‌ ايران ".

آمريكا كنسولگريهايش را تبريز، شيراز و اصفهان تعطيل اعلام كرد. دستگيري يك تفنگدار سفارت آمريكا در تهران به دست افراد مسلح و آزادي وي در شب.

ويليام سوليوان (سفير آمريكا در تهران) در ملاقات با نخست‌وزير ضمن اعتراض به نقض حقوق بشر در‌‌ايران، گفت : آمريكا قصد مداخله در امور‌‌ايران را ندارد و حاضر است مناسبات نظامي‌ را با ايران حفظ كند و سلاحهاي لازم را در اختيار دولت جديد‌‌ ايران قرار دهد.

رهبران شوروي : مداخله خارجي در امور‌‌ ايران اقدامي‌ بر ضد مصالح امنيت ملي شوروي است و هيچ عذر و بهانه‌اي مجاز نيست.

اعمال فشار بر‌‌ ايران : پيام سازمان عفو بين‌المللي به مهندس بازرگان و پيام وكلاي فرانسوي به امام خميني مبني بر جلوگيري از ادامه اعدامهاي انقلابي و " نقض حقوق بشر در‌‌ ايران ".

آثار منطقه‌‌اي و بين‌المللي پيروزي انقلاب اسلامي ؛ وزير خارجه اسرائيل : حكومت جديد اسلامي‌ استراتژي واشنگتن را - كه به‌‌ايران به ديده يك رابط عمده در زنجيرة كشورهاي طرفدار غرب مي‌نگريسته - گسسته است. خبرگزاري فرانسه : صلح مصر و اسرائيل با پادرمياني آمريكا مي‌تواند شكاف ناشي از انقلاب‌‌ ايران را پر كند.
02/12/61

حمايت آلمان فدرال از طرح‌هاي نظامي آمريكا در خليج فارس

02/12/64

سرنگوني هواپيماي مسافربري ايران توسط عراق بعد از سرنگوني 45 فروند هواپيماي جنگي عراق در جبهه‌هاي جنگ (عمليات والفجر8)

02/12/65
واينبرگر: امكان مداخله ناتو در صورت بسته شدن شيرهاي نفت خاورميانه وجود دارد.

اعلام عدم تغيير سياست آمريكا در قبال جنگ مبني بر عدم پيروزي هيچيك از طرفين توسط واينبرگر.

حافظ اسد: سوريه از خاك عراق همانند خاك سوريه دفاع خواهد كرد و از ديدگاه سوريه گسترش جنگ خليج فارس سبب بروز جنگ بين ايران و اعراب خواهد شد.

آماده شدن آمريكا براي مداخله وسيع نظامي در جن ايران و عراق و مذاكرات محرمانه با كشورهاي خليج در رابطه با استقرار نيروهاي واكنش سريع (از اواخر دسامبر سال گذشته

رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق: شوروي در اين اواخر در مورد روابطش با عراق تجديد نظر نموده است

 

02/12/66
توافق مقدماتي 5 عضو دائمي شوراي امنيت براي پيش‌نويس قطعنامه تحريم تسليحاتي (فاز دوم طرح دوماده‌اي)

خروج سه ناو جنگي امريكا و هفت فروند كشتي جنگي انگليس از خليج

 

 
 
https://old.aviny.com/archive/War/12/02.aspx?&mode=print
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved