شهید آوینی

یک‌باور غلط درباره گرم کردن موتور خودرو

شرایط دشوار رانندگی در فصل زمستان آثار وخیمی بر روی اتومبیل می‌گذارد، اما احتمالا به صورت ناخودآگاه ما نیز اوضاع را وخیم‌تر می‌کنیم. با این گزارش همراه باشید تا اطلاعات جالبی را در این باره با شما به اشتراک بگذاریم.

94/11/14

اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که به گرم کردن خودرو برای مراقبت از موتور آن در فصل سرد زمستان اعتقاد دارند، بنابراین احتمالا شما نیز قربانی یک داستان خیالی شده‌اید که زیان آن برای موتور خودرو بیشتر از سود آن است.

در ادامه‌ صحبت‌های استفن سیاتی، مهندس مکانیک و از رانندگان سابق مسابقات درگ را در مورد داستان خیالی و همه‌گیر، گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان خواهید خواند. سیاتی در طی ۲۶ سال گذشته با انواع موتورهای احتراق سر و کار داشته است و در حال حاضر مسئولیت نظارت بر عملکرد تمام موتورهای احتراق در لابراتوار ملی آرگون در ایلینویز را بر عهده دارد.

سیاتی معتقد است که روشن نگه داشتن موتور خودرو در فصل زمستان با هدف گرم کردن موتور، نه تنها باعث اتلاف سوخت می‌شود، بلکه باعث خارج شدن روغن موتور از بخش‌های مختلف آن مانند سیلندرها و پیستون‌ها نیز می‌شود، این روغن باعث عملکرد بهتر و روان‌تر قطعات مختلف موتور می‌شود.

چگونگی و نحوه‌ی کارکرد آن

تحت شرایط عادی، موتور خودرو با مخلوطی از هوا و سوخت تبخیر شده کار می‌کند. این مخلوط با ورود به داخل سیلندر، توسط پیستون فشرده شده و موجب به وجود آمدن جرقه‌ می‌شود. جرقه‌ی تولید شده نیز باعث به وجود آمدن انفجاری می‌شود که مرحله‌ی احتراق را شکل می‌دهد. در نهایت، این چرخه باعث کارکرد موتور می‌شود.

اما وقتی دمای محیط سرد است، احتمال تبخیر بنزین پایین می‌آید. بنابراین خودرو برای مقابله با این مشکل، در ابتدا بنزین بیشتری را به مخلوط هوا و بخار بنزین می‌افزاید، این فرایند که سیاتی آن را عملکرد "غنی" می‌نامد، در حقیقت آغازگر مشکل اصلی است. در تصویر زیر می‌توانید تصویر متحرکی را از نحوه‌ی کار موتور، مشاهده کنید:

 

 

 سیاتی می‌گوید:

این مسئله ممکن است بسیار مشکل‌ساز باشد، در حقیقت شما مقداری سوخت اضافه را وارد محفظه‌ی احتراق می‌کنید. مقداری از این سوخت اضافه در فرآیند احتراق شرکت می‌کند و مقداری دیگر از آن بر روی دیواره‌ی سیلندر باقی می‌ماند. بنزین یک حلال بسیار قوی است بنابراین در صورتی که موتور خودرو مدتی طولانی را در حالت ساکن، روشن باقی بماند، روغن موتور توسط بنزین از دیواره‌ی سیلندر شسته خواهد شد. این مسئله در طولانی مدت اثرات زیان‌باری را بر روی روغن‌کاری و طول عمر قطعات مختلف موتور مانند حلقه‌های پیستون و سیلندر خواهد گذاشت.

بنابراین بر خلاف تصور عموم، روشن نگه داشتن موتور خودرو، نه تنها بر طول عمر آن نمی‌افزاید، بلکه از آن می‌کاهد.

یک راهکار ساده

خوشبختانه موتور خودرو در کل فصل زمستان به صورت "غنی" کار نمی‌کند. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که دمای بنزین پایین باشد. پس از آنکه دمای موتور به ۴ تا ۵ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد، میزان مصرف سوخت خودرو به حالت عادی برمی‌گردد.

شاید اینگونه تصور کنید که روشن نگه داشتن خودرو موجب گرم شدن آن شده و بنابراین باعث جلوگیری از این مشکل می‌شود. اما هیچ‌گاه ورود هوای گرم از رادیاتور به داخل خودرو را معادل گرم بودن موتور ندانید. در حقیقت روشن نگه داشتن موتور، عامل اصلی به وجود آمدن مشکل یاد شده است.

سیاتی می‌گوید:

در حقیقت روشن نگه داشتن خودرو باعث بالا رفتن دمای آن نخواهد شد، و تا زمان بالا رفتن دما، بخش پردازشی موتور، تزریق سوخت اضافه را برای کسب اطمینان از وجود مقدار کافی از سوخت تبخیر شده جهت اجرای فرایند احتراق پایدار، ادامه خواهد داد.

سریع‌ترین روش برای گرم کردن موتور، راندن خودرو است!

برخی افراد معتقدند که ممکن است توان‌سیال فرمان (روغنی که فشار پمپ‌های کنترل و تغییر زاویه‌ی چرخ‌های خودرو را ایجاد می‌کند.) به دلیل سرد بودن به خوبی در جریان نباشد. سیاتی با این فرضیه مخالف است. وی در این خصوص می‌گوید:

در صورتی که خودرو را در طول ۳۰ تا ۶۰ ثانیه‌ی اولیه‌ی حرکت، کمی سریع‌تر برانید، روغن به سرعت گرم شده و عملکرد معمول خود را ارائه خواهد داد. طبیعتا عملکرد پمپ‌های فرمان در ابتدا کمی با تداخل و تولید صدا همراه خواهد بود، اما روشن نگه داشتن موتور خودرو به مدت ۵ دقیقه، به هیچ‌وجه سودی برای توان‌سیال فرمان نخواهد داشت. در حقیقت استفاده نکردن از فرمان هیچ سودی برای پمپ‌های فرمان و توان‌سیال فرمان در بر ندارد.

در واقع در طول زمانی که شما برف‌های موجود بر روی شیشه‌ی جلو، عقب و پنجره‌ها را پاک می‌کنید، خودرو نیز آماده‌ی حرکت خواهد بود.
با ملایمت رانندگی کنید

در ابتدا پدال گاز را به آرامی و با ملایمت فشار دهید. به دلیل آنکه عملکرد خودرو تا قبل از رسیدن دمای موتور به ۴ تا ۵ درجه‌ی سلسیوس کمی "غنی" خواهد بود، بنابراین نمایشگر، میزان سوخت را پایین‌تر از حد معمول نمایش خواهد داد.

در حقیقت مطابق آمار ارائه شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست و دپارتمان انرژی ایالات متحده‌ی امریکا، زمانی که خودرو سرد است، کارایی آن در زمینه‌ی مصرف سوخت حداقل ۱۲ درصد پایین‌تر از حد معمول است.

جان هیوود؛ مهندس مکانیک از دانشگاه MIT می‌گوید:

اگر از همان ابتدای شروع حرکت، پدال گاز را تا انتها فشار دهید، صرفا باعث اتلاف سوخت شده‌اید. روشن نگه داشتن موتور نیز باعث اتلاف سوخت می‌شود و درحقیقت با بالا رفتن حجم موتور، میزان اتلاف سوخت آن نیز افزایش خواهد یافت.

ریشه‌ اصلی پیدایش این باور غلط

حذف بعضی باورها بسیار دشوار است و باور مربوط به لزوم روشن گرم کردن موتور خودرو نیز یکی از این نوع باور محسوب می‌شود. اما ریشه‌ی این باور به دوره‌ای برمی‌گردد که موتور خودروها از کاربراتور استفاده می‌کردند.

تا قبل از سال ۱۹۸۰ میلادی، کاربراتور قلب تپنده‌ی خودروها محسوب می‌شد. اما با شروع دهه‌ی ۸۰ میلادی، سیستم تزریق الکترونیکی سوخت جایگزین کاربراتور شد و تا به امروز نیز استفاده‌ از آن ادامه داشته است.

تفاوت اصلی بین این دو، وجود سنسوری در سیستم تزریق الکترونیکی سوخت است که نسبت مناسبی از مخلوط هوا و سوخت را برای به وجود آوردن فرآیند احتراق وارد سیلندر می‌کند. سیستم‌‌های کاربراتوری فاقد چنین سنسوری بودند.

بنابراین در صورت سرد بودن سوخت، خودرو به شکل "غنی" کار نمی‌کرد و بنابراین پس از چند لحظه خاموش می‌شد. در آن سال‌ها گرم کردن کاربراتور بسیار ضروری بود. اما دوران استفاده از کاربراتورها مدت زیادی است که به سر آمده و بنابراین گرم کردن خودرو به کاری بیهوده بدل شده است.

واضح است که با گرم نکردن خودرو، در طی چند دقیقه‌ی نخست رانندگی، داخل کابین خودرو سرد خواهد بود، اما شما با این کار علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، در زمان و هزینه نیز صرفه‌جویی کرده‌اید.

منبع:فرهنگ نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo