شهید آوینی

مردی که دست خالی"جامعة‌القرآن‌"ساخت

مدیر مؤسسه جامعه القرآن کار قرآنی را کار برای رضای خدا دانست و گفت: در کار قرآنی نباید منتظر بودجه و امکانات بود.

 

حجت‌الاسلام «سیدمحمدمهدی طباطبایی» استاد قرآن کریم و بنیانگذار و مدیر مؤسسه «جامعه القرآن‌الکریم و اهل‌البیت(ع)» در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه انسان باید تمام کارهایش برای رضای خدا و خلق خدا باشد گفت: ما در جامعةالقرآن با وجود مشکلات فراوان هیچ‌گاه توقف نداشتیم و منتظر بودجه نماندیم اگر بودجه می‌رسید کار می‌کردیم و اگر بودجه نمی‌رسید باز هم کار می‌کردیم و با وجود مشکلات فراوان اعم از کمبود فضا و امکانات و بودجه هیچگاه متوقف نشدیم و با توکل به خدا کار را آغاز کردیم.

 

حجت‌الاسلام «سیدمحمدمهدی طباطبایی» حافظ کل قرآن کریم، مؤسس و مدیر مؤسسه جامعةالقرآن و اهل‌البیت (ع)

 

*شعبات جامعةالقرآن را با دست خالی تأسیس کردیم

وی در خصوص تأسیس شعبات متعدد مؤسسه جامعةالقرآن در شهرها و کشور‌های مختلف اظهار داشت: ما در بسیاری از شهرستان‌ها ابتدای کار نه بودجه داشتیم و نه یک وجب فضا و با لطف خدا پس از مدت کوتاهی با کمک‌های سرشار خیّران و مسئولان چندین بنا و ساختمان احداث کردیم و یکی از سیاست‌های ما در این خصوص این بوده که برای همکاران سهمیه تأسیس شعبه در شهرستان‌های مختلف تعیین می‌کردیم تا برای گسترش شعبات نیز برنامه‌ریزی کنند.

وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی شعباتی در خارج از کشور و ترجمه کتب به چهار زبان و ارسال به کشورهای مختلف جامعةالقرآن را به خارج از مرزها رسانده‌ایم، گفت: مؤسسات مختلف قرآنی نیز باید از شهرشان بیرون بیایند، حرکت کنند و اگر خدا حرکت را ببیند برکت می‌دهد، در کل باید طوری کار کرد که گویا هیچ بودجه‌ای نیست همانگونه که اسلام در ابتدا هیچ نداشت، ولی امروزه این دین مبین به سراسر جهان صادر شده است.

*مسئولان و رسانه‌ها به نخبگان قرآنی کم‌تر بها می‌دهند

طباطبایی در خصوص حضور کم‌رنگ نخبگان قرآنی در جامعه و رسانه‌ها گفت: حضور کم نخبگان در فعالیت‌های جامعه هم به رسانه‌ها و مسئولان مربوط است، هم به خود نخبگان، رسانه‌ها به نخبگان قرآنی کم‌تر بها می‌دهند. شما در ماه رمضان می‌بینید که پخش مراسم‌های ترتیل‌خوانی از مشهد و قم و سایر شهرها چقدر طرفدار دارد و بسیاری خانواده‌ها برنامه‌های خود را با پخش زنده این‌گونه مراسم‌های ترتیل‌خوانی هماهنگ می‌کنند، اما در سایر ماه‌ها اینگونه انعکاس‌ها کم‌رنگ می‌شود؛ همچنین مسئولان کشور هم با سایر خواص، مانند ورزشکاران بهتر ارتباط برقرار می‌کنند.

حجت‌الاسلام طباطبایی و فرزندش محمدحسین (علم‌الهدی) در حال گفت‌وگو با رهبر معظم انقلاب، آنها معمولا سالی 2 بار به دیدار معظم‌له می‌روند

 

* نخبگان قرآنی باید حیا را کنار بگذارند و وارد صحنه شوند

این استاد قرآنی در خصوص فعالیت‌های نخبگان قرآنی گفت: خود ما قرآنی‌ها نیز نتوانسته‌ایم جذابیت‌های قرآن را به مردم نشان دهیم، امام رضا (ع) می‌فرمایند: اگر مردم زیبایی‌های کلام خدا را می‌دانستند همه طرفدار ما می‌شدند، پس در نتیجه ما نتوانسته‌ایم اعجاز قرآن کریم را به خوبی به مردم معرفی کنیم.

همچنین نخبگان قرآنی نباید از حضور فعال و پر رنگ در جامعه و رسانه‌ها حیا کنند و باید خود و توانایی‌های خود را بیان کنند، حضرت یوسف (ع) با آنکه پیامبر خدا بودند همواره می‌گفتند که من علیم هستم، من دانا هستم و بسیار از خود تعریف می‌کردند. نخبگان قرآنی باید همواره در صحنه باشند و برای مأنوس کردن مردم با قرآن کریم تلاش و کوشش کنند.

حجج‌ اسلام محمدمهدی و محمدحسین طباطبایی در کنار «علی امینی» که پدیده‌ای جدید در بین نخبگان قرآنی است

 

*باید بی سوادی قرآنی ریشه‌کن و از این مرحله گذر کرد

این استاد قرآنی درباره کارهای صورت گرفته در خصوص مفاهیم و تدبر در قرآن کریم گفت: با مشاهده کارها در این زمینه می‌بینیم که امر خاصی بر روی حفظ، مفاهیم، تدبر و عمل به قرآن صورت نگرفته است، تمام این زمینه‌ها احتیاج به آموزش دارد، ولی ما فقط به سراغ تلاوت و الفاظ رفته‌ایم.

وی با اشاره به روایات درباره طی کردن همه مراحل قرآن کریم اظهار داشت: در روایات مختلف نیز نهی شده که مبادا شما روی الفاظ بمانید و به مراحل بعدی منتقل نشوید، باید با کار و جدیت از این مرحله گذر کنیم، زیرا در این مرحله هم خوب و مفید کار نشده است؛ بسیاری هنوز در روخوانی و الفاظ مشکل دارند، باید با برنامه‌ریزی مناسب بی سوادی قرآن که همان ناتوانی در صحیح‌خوانی است ریشه‌کن شود و پس از آن به سراغ معانی، تفسیر، تدبر و عمل به قرآن برویم، ضمناً طی این مراحل باید به ترتیب صورت بگیرد.

*راه حل تمام مشکلات جامعه، در قرآن آمده است و باید از آن استخراج شود

طباطبایی قرآن کریم را حلّال تمام مشکلات جامعه دانست و در این خصوص اظهار داشت: راه ‌حل تمام مشکلات و ناهنجاری‌ها در قرآن کریم بیان شده است، ولی متأسفانه ما اعجاز قرآن را باور نداریم؛ تاکنون با مؤسسه جامعةالقرآن که بزرگ‌ترین مؤسسه قرآنی کشور است از سوی مسئولان هیچ مکاتبه‌ای و تماسی صورت نگرفته که مشکلات حوزه خود را بیان کنند و خواستار استخراج راه‌حل آن از کتاب خدا باشند. دستگاه‌ها یا فعالیتی ندارند و یا بیشتر بر روی حفظ و تلاوت کار می‌کنند.

*در طرح ملی حفظ از مؤسسات بزرگ قرآنی استفاده چندانی نمی‌شود

این استاد قرآن کریم درباره طرح‌هایی مثل طرح حفظ قرآن کریم که بر سر زبان‌ برخی مسئولان افتاده است، گفت: تاکنون با مؤسسه‌ ما که یکی از بزرگ‌‌ترین مؤسسات قرآنی است برای مشارکت در طرح حفظ قرآن کریم هیچ مکاتبه و تماسی صورت نگرفته است و این موضوع درباره دیگر مؤسسات فعال و بزرگ قرآنی نظیر بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) نیز صادق است.

طباطبایی درباره افراد مشغول به کار در طرح حفظ گفت: در این رابطه باید ابتدا ببینیم چه کسانی مسئول هستند و آیا برای تصدی اینگونه مسئولیت‌ها محق هستند؟ آیا اینها خود نخبه و حافظ قرآن هستند؟ متأسفانه مسئولان مربوطه زیاد بر مسائل واقف نیستند، طرح‌هایی را ارائه و آغاز می‌کنند و بودجه‌هایی نیز صرف این طرح‌ها می‌شود، اما در پایان می‌بینیم که نتیجه لازم به دست نمی‌آید.

 

* حجت‌الاسلام «سید محمد مهدی طباطبایی» را بهتر بشناسیم

به گزارش خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس«توانا» حجت‌الاسلام «سید محمدمهدی طباطبایی» بنیانگذار و مدیر مؤسسه «جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت (ع)» در سال 1345 در شهر مقدس قم متولد و تحصیلات خود را تا سال سوم دبیرستان ادامه داد و به علت علاقه زیادی که به علوم دینی داشت در سال 1362 وارد حوزه علمیه قم شد، وی در 17 سالگی ازدواج کرد و هم اکنون صاحب چهار فرزند به نام‌های «سیده بنت‌الهدی»، «سیده نورالهدی»، «سید محمدحسین (علم الهدی)» و «سید محمد‌باقر (مصباح الهدی)» است.

«سیدمحمدحسین طباطبایی» در کنار عکس کودکی خود در حالی که محبوب قلوب بسیاری از مردم ایران بود

 

سیدمحمدحسین در کنار پدر

طباطبایی از کودکی با قرآن کریم آشنا و در دوران تحصیل همیشه قاری مدرسه بود و از سال 1360 به صورت حرفه‌ای به سبک استاد عبدالباسط و سپس استاد غلوش تلاوت می‌کرد؛ استاد او مرحوم سعیدی از اساتید قدیمی و با تجربه بود، از سن 22 سالگی به حفظ قرآن کریم روی آورد و ظرف مدت 6 سال حافظ کل قرآن شد.

وی در کنار حفظ، جلسات هفتگی برای علاقه‌مندان به حفظ برگزار و برخی از کسانی که به جلسات حفظ قرآن استاد طباطبایی می‌آمدند در مسابقات کشوری و بین‌المللی رتبه‌های خوبی کسب کردند.

اولین حضور طباطبایی در مسابقات، به سال 64 باز می‌گردد که بعد از گذراندن مراحل مقدماتی به مسابقات کشوری راه یافت، در سال 1365 به عنوان نماینده جمهوری اسلامی به مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت عربستان اعزام شد و در سال 67 در مسابقات قرآن کشور سوریه، در هر دو رشته قرائت و حفظ شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا» مؤسسه «جامعةالقران‌الکریم و اهل‌البیت (ع)» توسط حجت‌الاسلام طباطبایی و با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در سال 1377 همزمان با عید سعید قربان در شهر مقدس قم پایه‌گذاری شد و در همین سال با پذیرش یکصد و 20 نفر کار خود را آغاز کرد و به منظور پیشبرد اهداف قرآنی خود و تربیت نسل جوان با برنامه‌ریزی‌های مرتب و منسجم و برگزاری دوره‌های مختلف آموزش حفظ و مفاهیم برای مقاطع سنی مختلف و خواهران و برادران در این عرصه خدا پسندانه گام‌های بزرگ و مؤثری را برداشته است.

این مؤسسه در طول سال‌های فعالیت خود با راه‌اندازی حدود 700 شعبه در داخل و خارج از کشور و جذب افراد قرآن دوست و خیران قرآنی سرعت و شتاب قابل‌ توجه و قابل تقدیری داشته است.

طباطبایی با استفاده از تجارب موفق خود در زمینه‌های حفظ و قرائت و تفسیر و اداره جلسات مختلف قرآنی و با همکاری جمعی از حافظان، قاریان، اساتید و خیران، این کار بزرگ و پسندیده را آغاز کرد و در این میان نام «سید محمد‌حسین طباطبایی (علم‌الهدی)» نابغه قرآنی و فرزند حجت‌الاسلام «سید محمدمهدی طباطبایی» در گسترش و استقبال مردم از این مؤسسه بسیار مؤثر بوده است.

 

 

منبع : مشرق نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo