شهید آوینی
رجب طیب اردوغان به صورت رسمی از فتح الله گولن که از او به‌عنوان پدرخوانده حزب عدالت و توسعه یاد می شود دعوت کرد که به ترکیه باز گردد.
به گزارش مشرق، مهر به نقل از تودی زمان نوشت: اردوغان که شامگاه پنج شنبه در مراسم پایانی دهمین المپاد دانشجویی ترکیه سخن می گفت، خطاب به حاضرین اظهار داشت" ما خواستار آنیم که افرادی که در خارج هستند و دلشان برای سرزمینشان تنگ شده برگردند. ما می خواهیم این دلتنگی پایان یابد" 

فتح الله گولن که در پی اختلافش با نظامیان ترکیه در سال 1999 به آمریکا پناهنده شده است  هواداران زیادی در داخل و خارج این کشور دارد.

اردوغان درادامه سخنانش   بدون این که مستقیما از فتح الله گولن نام ببرد عنوان داشت: " من می دانم که شما هم مانند من خواستار این هستید که این غیبت به پایان برسد". 

سخنانی که با ابراز احساسات شدید شرکت کنندگان این مراسم همراه شد.

سایت شبکه خبری بی بی سی در رابطه با پدر خوانده حزب عدالت و توسعه می نویسد:  فتح الله گولن یک واعظ، نویسنده و مدرس علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه است که اکنون در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند.

گمانه زنی ها حاکی است که صدها مدرسه در داخل ترکیه و بیش از ۱۰۰۰ مدرسه در ۱۳۰ کشور دنیا با جنبش گولن در ارتباط هستند.جنبش گولن علاوه بر این مدارس، دارای ارتباطاتی با موسسه های تحقیقاتی، دانشگاه ها، روزنامه، ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی، و حتی یک بانک است.

اما این شبکه عظیم به هیچ سازمان و گروهی از نوع خود شبیه نیست. "

به گزارش شبکه خبری سی بی اس :"بنابر نظر بسیاری از ناظران فتح الله گولن مراد بسیاری از مقامات اسلامگرای ترکیه محسوب می شود و بسیاری از مقامات دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان در واقع تربیت شدگان مدارس گولن به شمار می روند و از این رو به وی ارادت مرید به مراد دارند."


"آندرو فینکل " روزنامه نگار آمریکایی که بیش از 25 سال است در ترکیه زندگی می کند معتقد است :" جنبش گولن طرفدار سرمایه داری است ، اگر از یک زاویه دیگر بخواهیم نگاه کنیم ، جنبش گولن بیش از آنکه یک جماعت دینی باشد یک بنگاه اقتصادی موفق است."

همه چیز توسط فتح الله گولن کنترل می شود
پیشتر اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس از نفوذ بالای جنبش گولن درساختار سیاسی و اجتماعی ترکیه خبر داده بود.

بر اساس این اسناد آقای جیمز جفری سفیر سابق آمریکا در آنکارا در سال ۲۰۰۹ طی یک گزارش رمزدار این چنیین می نویسد: جنبش فتح اله گولن کنترل کامل حکومت ترکیه را به دست گرفته است.

جیمز جفری تاکید می کند که رهبران حزب عدالت و توسعه در واقع " عروسک خیمه شب بازی گولن " هستند.

در این سند ادعا می شود که پلیس ترکیه هم کاملا در دست جریان گولن می باشد هرچند سندی برای اثبات این ادا نباشد ولی کسی هم آن را در ترکیه رد نمی کند.

این گزارش می افزاید که پلیس ترکیه در حدود ۲۰۰ هزار نفر نیرو دارد و جهت هرگونه حمایت از جماعت نورجی گولن آمادگی کامل دارد.

سال گذشته یکی از روسای پلیس که کتابی درباره این موضوع نوشته بود، به زندان افتاد. اوایل سال جاری نیز احمد سیک و ندیم سنر، دو روزنامه نگار ترک در رابطه با ادعاهایی مشابه بازداشت شدند.

در نهایت این گزارش به سرمایه ۲۵ میلیارد دلاری موجود در حساب های بین المللی گولن اشاره کرده و می افزاید که با این سرمایه به راحتی رفتار های حزب حاکم عدالت و توسعه را مدیریت میکند.

 
 

منبع : خبرگزاری مشرق

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo