شهید آوینی

از شنبه 20 خرداد در شبکه خبر تلویزیون

"...و اینک آخرالزمان " و سینمای هالیوود
 

 

چرا امروز فیلم های آخرالزمانی ، سینمای هالیوود را فراگرفته است؟ اصلا غرب با آخرالزمان چه کار دارد؟ چه روندی در هالیوود طی شده تا امروز همه امکانات این کارخانه به اصطلاح رویا سازی در خدمت آخرالزمان پردازی قرار بگیرد؟ مگر هالیوود امروز با هالیوود دیروز چه تفاوتی دارد؟ اصلا در چه دورانی و توسط چه کسانی در پای تپه های لس آنجلس کالیفرنیا ، آن تابلوی بزرگ هالیوود معنا یافت و چه فراز و نشیب هایی در استودیوهای مختلف آن طی شد تا ژانرهای گوناگون بوجود آمدند ، فیلمسازان برجسته سربرکشیدند ، دوران متفاوت سیاسی و اقتصادی طی شد و هالیوود همچنان ویترین سیاست های روز ایالات متحده آمریکا باقی ماند؟

این پرسش ها و دهها پرسش دیگر ، مسائلی است که سالها مورد سوال دانشجویان و محققان و پژوهشگران سینما و هنر و فیلسمازان و منتقدین و کارشناسان مختلف بوده و در کتاب ها و منابع موجود ، یا به آنها پرداخته نشده یا فقط از دیدگاه خاص و رسمی مورد بررسی قرار گرفته اند.

مجموعه مستند "...واینک آخرالزمان" سعی دارد با تکیه بر اسناد و مدارک مستند تاریخی ( که در طی سالهای مختلف از سوی مراکز پژوهشی و اطلاعاتی و آکادمیک خارجی در آمریکا و اروپا انتشار یافته ) و اظهارات کارشناسان و اساتید برجسته داخلی و خارجی همچون نیل گابلر ، دکتر جک شاهین ، جی هوبرمن ، ریک آلتمن ، هانا راسین ، سمیر امین ، باربارا نیکولاسی و ...علاوه برآنکه به پرسش های فوق جواب گوید ، دغدغه های متعدد دیگری را نیز پاسخ دهد.

مثلا اینکه هویت و ریشه های بنیانگذاران اصلی سینمای هالیوود ( و نه آنان که به طور رسمی در کتاب ها آمده اند) چه بوده و چرا از شغل های تجاری و بازرگانی به سینما روی آورده اند ، درحالی که هیچکدام حتی تخصص هنری هم نداشتند؟ ارتباط استودیوهای هالیوود خصوصا در دوران پس از جنگ دوم جهانی و در طی جنگ سرد با سازمان های اطلاعاتی و سرویس های جاسوسی چه بوده است؟ سینماگران برجسته در حلقات اطلاعاتی امنیتی OSS و CIA چه می کردند؟ چه رابطه ای بین موضوعات مورد علاقه استودیوهای هالیوود و تاریخ غرب از قرون وسطی و عصر روشنگری و نهضت اصطلاح دینی تا به امروز وجود دارد؟ چرا جنگ های صلیبی و اسطوره هایش در تولیدات این استودیوها ، جایگاه ویژه ای دارند؟ چرا سینمای غرب مملو از قهرمانان جعلی و خیالی است؟ و ...

دهها دقیقه از تصاویر و فیلم های مستندی که تاکنون بر صفحه تلویزیون نقش نبسته و اعترافات تکان دهنده برخی سران شبه مذهبی امروز آمریکا همچون هال لیندسی و جری فالول درباره سینما و آخرالزمان ، از دیگر اسنادی است که در مجموعه مستند "...و اینک آخرالزمان " به نمایش درخواهد آمد.

مجموعه مستند "...واینک آخرالزمان" به نویسندگی و کارگردانی سعید مستغاثی و تهیه کنندگی رضا جعفریان در 30 قسمت از شنبه 20 خردادماه ، هرروز ساعات 45/12 و 45/19 از شبکه خبر پخش می شود.

این دهمین همکاری مشترک سعید مستغاثی( به عنوان نویسنده و کارگردان) و رضا جعفریان( تهیه کننده) در ساخت سریال های مستند تلویزیونی است.

 

منبع : وبلاگ سعید مستغاثی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo