شهید آوینی

 

مصایب حضرت زهرا(س) بجای نوحه‏ خوانى و سینه ‏زنى شرح شود

 

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر این نکته که عزادارى، لزوماً روضه‏ خوانى و سینه‏ زنى نیست‏، فرمودند: در سالگرد شهادت حضرت زهرا (س) مناسبتى ندارد که ما بیاییم نوحه‏ خوانى و سینه ‏زنى کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود.

 

 
 
با نزدیک شدن به سالروز شهادت انسیه حورا و پاره تن رسول‌الله(ص) حضرت زهرا(س)، برپایی مراسم روضه‌خوانی و عزاداری در هیئت‌ها رونق بیشتری می‌گیرد.

به همین مناسبت، بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اسفندماه 1370 با اعضاى «گروه ویژه» و «گروه معارف اسلامى» صداى جمهورى اسلامى ایران‏، ضروری به نظر می‌رسد.

ایشان در بخشی از سخنان خود می‌فرمایند: مسأله‏ دیگر، مسأله‏ روضه‏هاست. روضه‏خوانى و سینه‏زنى باید باشد؛ اما نه در هر عزایى. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن - آن سنت سنیه - مربوط به همه‏ ائمه نیست؛ متعلق به بعضى از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسى کسى روضه‏یى مى‏خواند، عده‏‌اى دلشان نرم مى‏شود و گریه مى‏کنند؛ این عیبى ندارد. اصلاً عزادارى کردن یک حرف است، روضه‏خوانى و سینه‏زنى راه انداختن یک حرف دیگر است.

آیت‌الله خامنه‌ای تأکید می‌کنند: روضه‏خوانى و سینه‏زنى راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضى از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست‏ویکم ماه رمضان، سینه‏زنى و عزادارى و برپایى جلسات خوب است؛ ولى مثلاً در مورد حضرت موسى‏بن جعفر (علیه‏السّلام) - با این‏که وفات آن بزرگوار از وفاتهاى داراى روضه‏خوانى است - من لزومى نمى‏بینم که سینه‏ زنى بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‏اللَّه‏علیها) مناسبتى ندارد که ما بیاییم نوحه‏خوانى و سینه‏زنى کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریه‏ آور است.
 

منبع: فارس نيوز

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo