شهید آوینی

 

رسانه ملی و جای خالی برنامه "90 تولید"

 

شاید این سوال طلیعه ای باشد برای برنامه سازی جدی برای شعار امسال که قاعدتا باید همه دستگاههای اجرایی و فرهنگی و رسانه ای کشور را با خود درگیر کند.

 

 
 
در ابتدای سال جدید رهبر انقلاب به سنت سال های گذشته شعاری را برای سال 91 اعلام کردند سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" شعاری که بیش از سال های گذشته مصداقی است و این کار را بسیار برای سیاست گذاران کشور ساده تر می‌کند تا شاید در سال جدید بتوانند چند قدمی بیشتر به این افق نزدیک شوند.

اما معمولا رسانه ها پیش تر از بخش های دیگر قرار گرفته و زودتر از دیگران به مباحث این چنینی می پردازند. رسانه ملی نیز از این قافله عقب نمانده است و هر از چند برنامه ای در قالب گفت و گو و خصوصا گزارش های مردمی در این باره به روی آنتن می فرستد.

روز گذشته قبل از بخش خبری نیمروزی از شبکه یک، برنامه "پلاک 1" که در قالب گزارش های مردمی تولید و پخش می شود موضوع اصلی خودش را شعار سال جاری یعنی "تولید ملی ..." گذاشته بود و از عابرین درباره این شعار و اهمیت آن و راهکارهای تحقق آن می پرسید. بگذریم از اینکه این برنامه هر بار موضوع خاصی را پیگیری می کند به طوری که در ایام گذشته حتی نقش رپرتاژ مردمی برای سریال های تلویزیونی را نیز بر عهده داشته تا نشان دهد که نظر عموم مردم با منتقدین رسانه ملی متفاوت است اما اینکه چنین برنامه ای و آن هم در این سطح به چنین امر مهمی که در حقیقت استراتژی اصلی سالانه نظام را تشکیل می دهد بپردازد جای تامل دارد.
از فرم برنامه که بگذریم و نکاتی چون اظهار نظرهای سرپایی عابران غافلگیر شده را هم نادیده بگیریم، باز هم در محتوا از تیتراژ گرفته تا سوالات و جواب های تدوین شده نشانگر عدم برنامه ریزی دقیق برای موضوع مهمی مانند حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی است.
ایران کشوری چهار فصل و با ظرفیت های بالای کشاورزی است به طوری که می تواند در حجم بالایی محصولات کشاورزی و باغداری تولید کرده و از این جهت خود را از صادرات نفتی و مواد اولیه بی نیاز کند؛ اهمیت این مساله تا به آنجا بود که امام خمینی(ره) از ابتدای انقلاب بر اهمیت توجه به کشاورزی تاکید کرده و یکی از اهداف اصلی جهاد سازندگی تلاش برای رشد این بخش بوده است. اما با این همه جالب اینجاست که در اندک برنامه هایی که با موضوع شعار امسال رهبر انقلاب بر روی آنتن می روند تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی را تنها در بستر صنعت تعبیر و تفسیر می کنند و جایی برای کشاورزی که بر اساس شرایط و جایگاه استراتژیک آن نقش اصلی را باید بازی کند نامی برده نمی شود. تیزر برنامه پلاک 1 تنها یک نمونه از این دسته است.

در آن سوی ماجرا ساده ترین و دم دستی ترین تعبیر از پیام رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جدید می تواند این باشد که مرم با مصرف کالای ایرانی باعث رونق بازار تولیدات ساخت داخل شوند؛ اما در شرایطی که یک بررسی جدی و دقیق از وضعیت صنعت کشور صورت نگرفته باشد و تنها به رفع تکلیف اندیشیده شود به راحتی از کنار نکات ظریف خواهیم گذشت.

متاسفانه سیاست گذاران رسانه ملی به این نکته توجهی ندارند که چگونه کشوری مانند چین توانسته است با وجود حضور رقیب های قدرتمند دیگر بازار را با قیمت مناسب کالا و امتیازات خاص دیگر تولیداتش به دست بگیرد و چه موانعی مقابل تولید کننده ایرانی وجود دارد که مانع از تولید به صرفه در داخل کشور می شود؛ موانعی که تنها یکی از آنها بازار و اقبال مصرف کننده است.

بررسی موانع تولید در ایران از آن بحث های پردامنه، مهم و جنجالی است که می توان از دل آن چندین برنامه پرمخاطب و داغ بیرون کشید. باید از دست اندر کاران صدا و سیما پرسید که چرا جای برنامه ای مانند 90 که به موضوعاتی مانند مباحث اقتصادی مهم چون موانع تولید و عوامل هرز رفتن کار و سرمایه ایرانی بپردازد خالی است اما با این وجود برنامه ای مانند 90 سال ها است که با خیل مخاطبان با موضوعی که مانند فوتبال که به هیچ وجه استراتژیک نیست در رسانه ملی ساخته و پخش می شود.
شاید این سوال طلیعه ای باشد برای برنامه سازی جدی برای شعار امسال که قاعدتا باید همه دستگاههای اجرایی و فرهنگی و رسانه ای کشور را با خود درگیر کند.
 

منبع: مشرق نیوز

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo