شهید آوینی

 

گزارشی از مراسم جایزه ادبی شهید آوینی

سردار محمدرضا نقدی :آنهایی که دم از آزادی بیان می زنند، با سه هزار شبکه ماهواره ای خود تحمل یک شبکه ماهواره ای ما را ندارند .

 

آیین اختتام  نخستین جشنواره کتاب مقاومت (جایزه شهید آوینی) عصر دوشنبه بیست ویکم فروردین ماه  در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی با حضور محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و بهمن دری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و سردارعلی فضلی برگزار شد.

درابتدای مراسم بهروز اثباتی دبیر جشنواره کتاب مقاومت  به توضیحاتی درباره‌ی روند شکل‌گیری و راه‌اندازی این جشنواره پرداخت و در ادامه اظهار کرد: در نشست‌های نخستین جشنواره کتاب مقاومت پی بردیم که در کنار ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ادبیات مقاومت نیز شکل گرفته و طی این سال‌ها آثار متعددی در این باره تولید و عرضه شده است. در آغاز فکر نمی‌کردیم که جوانه‌های ادبیات مقاومت که در سال‌ها پیش شکل گرفته بود، امروزه به شکل نهالی سر برآورده باشد.

دبیر جشنواره در زمینه چگونگی داوری کتاب های این حوزه اذعان داشته که ۳۵۰ عنوان اثر که در گروه‌های شش‌گانه قرار گرفته بودند مورد داوری قرار گرفت او همچنین افزود که در این کتاب‌ها به تعبیری که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند، می‌توانیم بنیان‌های ایجاد تمدن جهانی، اسلامی را شاهد باشیم.

در ادامه اين مراسم، سردار محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در بخشهایی از سخنان خود گفت:‌ اعجاز و سلاح برتر انقلاب اسلامی، اندیشه، بیان و قلم است واین سلاح از همه مرزها و دژها عبور می کند و بر قلبها می نشیند.

وی در ادامه اضافه کرد: آنهایی که تصور میکنند انقلاب اسلامی به دنبال سلاح و بمب اتمی است که البته خود می دانند دروغ می گویند و این دروغ را برای بعضیها جا انداخته اند،بدانند که انقلاب اسلامی نیازی به بمب اتمی ندارد.
سردار نقدی گفت:‌ بیداری اسلامی و بیداری به راه افتاده درغرب نتیجه ثمربخشی سلاح اندیشه و قلم انقلاب اسلامی است که باید قدر آن را دانست و از آن بهره گرفت.
وی با اشاره به شعری که شاعر آلمانی گونتر گراس در مقابل اسرائیل سروده است،گفت: ‌این شاعر ارتباطی با دین وانقلاب ما ندارد اما طوری از انقلاب اسلامی دفاع میکند و به دشمن می تازد که دشمنان نمی توانند آنرا کتمان کنند.
سردار نقدی افزود:‌ ادبیات، تفکر و اندیشه مقاومت مربوط به کل بشریت و میراثی است که شهدا و مردان بزرگ مقاومت در تاریخ برای ما برجا گذاشته اند و ما وظیفه داریم که با تمام قوا آنرا به همه بشریت برسانیم.
وی همچنین گفت:‌ این از اعجاز های انقلاب اسلامی و ادبیات مقاومت است  آنهایی که دم از آزادی بیان می زنند با 3000 شبکه ماهواره ای افکار خود را بیان می کنند تحمل یک شبکه تلویزیونی ماهواره ای ما را ندارند.
سردارنقدی افزود: ‌‌ویژگی اندیشه ای که ما افتخار آنرا داریم ارتباط با فطرت انسانهاست و بر دلها می نشیند و این زبان واندیشه برای جوامع مختلف و فرهنگهای مختلف و برای هر قوم ونژادی کاربردی است.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه مقاومتی که ملت ایران در این برهه از تاریخ نشان می دهد در کل تاریخ بی نظیر است گفت: ‌‌شوخی نیست یک ملت تنها در مقابل همه ابرقدرتها و قدرتهای تابع آنها یک تنه بایستد و از همه ازمایشهای سخت و توطئه هایی که هر یک از انها یک کشور و انقلاب را در جای خود می نشاند سربلند بیرون آید و این مقاومت ریشه در مکتب پرافتخار ما دارد.
سردار نقدی در ادامه گفت:‌ نمایشگاه های بزرگ کتاب دردنیا برپا می شود که جای کتابهای ما در آن خالی است اگر چه در آن حضور یابیم بیرونمان میکنند اما باید در این نمایشگاه ها حضور یابیم تا مردم دنیا با پوشالی بودن ادعاهای دروغین دشمنان ما آگاه شوند.
وی با اشاره به اینکه جشنواره مقاومت یادآورشهیدان صیاد شیرازی و آوینی به عنوان دو حماسه ساز بزرگ است ابراز امیدواری کرد: ‌‌جشنواره کتاب مقاومت به صورت بین المللی برگزارشود تا جوامع مختلف بشری از مزایای آن بهره مند شوند.
در ادامه این مراسم بهمنی دری معاون وزیر فرهنگ وارشاداسلامی در سخنانی ازحضور ویژه بخش کتاب مقاومت و همچنین بخش بیداری اسلامی در بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

وی همچنین در خصوص رونق بخش بین الملل نمایشگاه کتاب امسال اظهار کرد: هر چند در خارج از ایران بسیاری سعی دارند این حرکت فرهنگی را بزنند اما این نوید را می دهم ناشرانی از کشورهای تونس و مصر در نمایشگاه امسال حضور دارند. البته حضور ناشران برای ما همراه با مشکلاتی خواهد بود ولی ما این مشکلات را به جان می خریم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاشی که دشمنان برای نشان دادن  وارونگی فرهنگی در فضای کشور گفت: شهید آوینی که این روزها ایام سالگرد شهادت وی است خود مهندس  شناخت این وارونگی فرهنگی بود و در دوره ای که ارزشهای ا سلامی در حال تبدیل شدن به ضد ارزش بودن نکاتی را مطرح کرد که ما امروز آنها را با جانمان لمس می کنیم اما به دلیل عظمت و تراز بالای انقلاب اسلامی نباید در آوینی متوقف شویم و باید بتوانیم اندیشه های پس از او را نیز  بشناسیم و مورد استفاده قرار دهیم.

بهمنی دری با اشاره به اینکه آثار منتشر شده در حوزه ادبیات پایداری قابلیت انتشار جهانی دارند و اینکه قابلیتهای نهفته بسیاری همچون شهید آوینی در کشور وجود دارند گفت: دفاع مقدس همچون معدنی است که هر آنچه آن را استخراج کنیم باز هم جای شناسایی و کار دارد. نظام اسلامی ما به اندازه ای دارای معرفت است که باید از مهندس های سابق این معدن همچون شهید آوینی عبور کنیم به فراسوی آنها برسیم.

در انتهای اين مراسم با حضور بهروز اثباتي (دبير جشنواره)، در بهمنی (معاون فرهنگي وزیر ارشاد)، سردار محمدرضا نقدي (رييس سازمان بسيج مستضعفان) و سردار علي فضلي جوايز نفرات برگزيده نخستين جشنواره جایزه ادبی شهید آوینی به آنها اهدا شد.

هيات داوران گروه شش‌گانه جشنواره كتاب مقاومت (جايزه ادبي شهيد آويني) برگزيدگان را به شرح زير اعلام كردند:

در گروه جنگ نرم بخش مجموعه مقالات «كتاب قدرت و جنگ نرم از نظريه تا عمل» به كوشش حجت‌الله مرادي به عنوان كتاب برگزيده معرفي شد

در بخش كتاب تاليفي، «شورش عليه جمهوريت» نوشته حميدرضا اسماعيلي برگزيده شد. همچنين كتاب «قدرت نرم و انقلاب رنگي» نوشته حامد عبدوس به عنوان كتاب قابل تقدير انتخاب شد.

 در بخش ترجمه گروه جنگ نرم، هيچ كتابي حائز رتبه نشد.

در گروه مستند با توجه به جريان داشتن عنصر مقاومت و برخورداري از شبكه استدلالي منسجم، كتاب‌هاي «پاسياد پسر خاك» اثر محمد قبادي و «ستاد دزلي» اثر حسن رضايي خيرآبادي به صورت مشترك به عنوان كتاب برگزيده معرفي شدند.

در گروه شعر كتاب «سوءتفاهم» اثر علي داوودي با توجه به نگاه تازه به موضوع و مضمون مقاومت، يكدستي و جسارت در نوجويي و تاثير بر مخاطبان به عنوان كتاب برگزيده معرفي شد.

 همچنين كتاب «كلمات در خط مقدم» اثر جواد محقق به دليل انسجام موضوعي، رعايت نسبي ارزش‌هاي پژوهشي، كنكاش در زواياي پيدا و پنهان ادب مقاومت و تدوين دقيق به عنوان اثر قابل تقدير معرفي شد.

در گروه نقد، پژوهش و ادبيات تحقيقي، كتاب «بازتاب انقلاب اسلامي بر شيعيان لبنان» اثر سيدمهدي ظاهري در شاخه تاليف به دليل تاثيرگذاري و تحقيقي عالمانه و مستند و منسجم به عنوان اثر برگزيده انتخاب شد و كتاب «پيروزي مقاومت پيامدهاي راهبردي جنگ 33 روزه» در شاخه مجموعه مقالات ترجمه به دليل بهره‌مندي از مقالات علمي و بررسي ابعاد مختلف موضوع به عنوان اثر شايسته تقدير معرفي شد.

در گروه هنر، كتاب «دفاع در برابر تجاوز» نوشته فرهاد سليماني و عباس ميرهاشمي در شاخه هنر به عنوان اثر برگزيده و كتاب‌هاي «سفر به جنون» اثر عبدالرضا فريدزاده در شاخه نمايش و كتاب «مسابقه بين‌المللي كاريكاتور غزه» نوشته سيدمسعود شجاعي طباطبايي در شاخه تجسمي به طور مشترك به عنوان شايسته تقدير معرفي شدند.

در گروه ادبيات داستاني از ميان آثار رسيده و داوري شده، اثري كه همه جنبه‌ها و مولفه‌هاي موردنظر جشنواره را رعايت كرده باشد، وجود نداشت. از همين‌رو در اين گروه هيچ اثري به عنوان برگزيده يا شايسته تقدير معرفي نشد.

 

منبع: سایت آوینی

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo