شهید آوینی
 
دروس عمومی حوزه باید در دانشگاه ها تدریس شود

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرج گفت: دانشجویان دانشگاه ها باید در کنار دروس تخصصی رشته خود، دروس عمومی حوزه علمیه را نیز فرا گیرند.

حجت الاسلام محسن کازرونی ظهر امروز در پنجمین هم اندیشی استادان حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد کرج، اظهار داشت: حوزه و دانشگاه می توانند مکمل یکدیگر باشند و باید به سمت بالندگی پیش روند.

وی با اشاره به قرنهای دوازدهم تا نوزدهم که عصر قدرتمندی کلیسا در اسپانیا و انگلستان بود، افزود: در این عصر پیوندی تصنعی بین برخی امور با اعتقادات برقرار شد به نحوی که از نظر معتقدین آن دوره کسی که معتقد به مبدا غیبی بود، انسانی ابله بود.

امام جمعه کرج خاطرنشان کرد: تمامی دانشجویان و دانشگاهیان باید از تاریخ و گذشته اسلام عبرت گیرند و با توجه به اینکه در حال حاضر قدرت در قالب دین در دست مذهبیون است، هرگونه اشتباه و خطایی می تواند موجب تنفر از دین اسلام در بین جوامع غربی و عدم وحدت در بین مسلمانان شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نگاه های خشک به مسائل دینی مفهوم اساسی ندارد و بدترین ضربه به اسلام و مسلمین را وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه علم بی نیاز از دین و اخلاقیات نیست و دین باید در بستر خود گسترش دهنده علم باشد، خاطرنشان کرد: امروز مشکلات بشری به بی علمی آنها باز نمی گردد بلکه آنها از نظر روانی نیاز به دین و اخلاق دارند.

کازرونی یادآور شد: تاسیس دانشگاه تهران توسط رضاخان در اوج تسلط ظالمانه و دور از انصاف و در فضایی ضد اسلامی و مخالف با روحانیت و دیانت تاسیس شد اما این فضا امروز با دین همراه شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: نباید فضاهای دینی و مذهبی بسته شود زیرا با تعطیلی این نهادها، خرافات رواج می یابد و در این زمینه باید از تاریخ بهره کافی را برد.

در این همایش همچنین عضو هیئت علمی گروه فقه دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی کرج افزود: باید پیوند بین فیزیک و متافیزیک قوی تر شود تا شاهد پیوند علوم دینی و بشری باشیم.

جمال رضایی اظهار داشت: امروزه دانشگاه ها متهم به سکولاریسم هستند و اگر مبنا زهدگرایی و ضد دینی باشد علم برایش جایی ندارد.

وی افزود: دیانت ما ازسیاست ما جدا نیست و قانون اساسی در فرهنگ غنی اسلامی قرآن است که نماد تجلی احکام الهی به شمار می رود.

این مسئول خاطرنشان کرد: علم و فن نمی تواند جدا از هم باشد و امروزه ما وارث چنین تفکری در ایران هستیم و همین عامل موفقیت ما در همه جوانب است.

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo