شهید آوینی

 

 گزارش تصویری از دستگیری صدام





 انتشار جزییات حیرت‌آور مخفیگاه صدام

 وزارت دفاع آمریكا، جزییات حیرت‌آور محل اختفای صدام را منتشر كرد.


پنتاگون با انتشار نقشه مخفیگاه صدام، شیوه پیچیده استتار وی را اعلام كرده است.


در گزارش پنتاگون، محل اختفای صدام كه به ظاهر همانند خانه‌های عادی است، حاوی پیچیدگي‌های فوق‌العاده امنیتی و اطلاعاتی است كه كشف آن را بسیار مشكل مي‌كند.


نیروهای ویژه آمریكایی در محل اختفای صدام، به وجود یك قطعه باغچه كاذب پی بردند كه با جابجا كردن آن، یك صفحه بزرگ فلزی نمودار شد. پس از برداشتن این صفحه فلزی، تونل عمودی باز شد كه در انتهای آن (به شكل كاملا پنهانی)، گودال كوچكی به شكل افقی حفر شده بود كه صدام در این گودال به شكل كاملا ماهرانه‌ای مخفی شده بود.


از محل سقف این گودال، لوله‌ای بلند و باریك تا سطح زمین تعبیه شده بود كه امكان تنفس صدام را ممكن مي‌ساخت.


 

 صدام در دام، خيانت همسر يا انتقام ايران؟

 

 روزنامه  روزنامه «الشرق‌الاوسط» با طرح اين سؤال كوشيده است تا برخي احتمالات قريب به يقين را در مورد عواملي كه به بازداشت صدام حسين (رييس‌جمهور سابق عراق) منتهي شد، بررسي كند.


اين روزنامه با اشاره به اينكه رامسفلد در تازه‌ترين اظهارنظر خود درباره دستگيري صدام، آن را به يافتن «سوزن در انبار كاه» تشبيه كرده مي‌پرسد، بنابراين چه كسي مخفيگاه صدام را به نيروهاي آمريكايي نشان داد؟ چه كسي صدام را فروخت؟


«الشرق‌الاوسط» با اشاره به مصاحبه سميره الشهبندر (همسر دوم صدام حسين) ـ كه اكنون در لبنان با اسم مستعار «خديجه» به همراه «علي» تنها پسر باقي‌مانده از صدام زندگي مي‌كند ـ با روزنامه «ساندي‌تايمز» انگليس كه گفته است، صدام هر هفته با وي تماس تلفني داشته و به او نامه مي‌نوشته است تأكيد مي‌كند كه اين موضوع، پيش‌گويي‌هايي را در اين باره به دنبال داشته كه احتمالا نيروهاي آمريكايي با كنترل مكالمات تلفني بين صدام و الشهبندر، مخفيگاه صدام را رديابي كرده‌اند. كما اينكه اين اظهارنظر نيز از سوي يك مقام عالي‌رتبه نظامي آمريكايي كه گفت، نيروهاي آمريكايي پس از دريافت اطلاعاتي در مورد صدام از سوي يكي از نزديكانش موفق به دستگيري وي شدند، در جاي خود، بسيار حايز اهميت است.


همچنين اين احتمال، احتمال خيانت همسر صدام به وي را تقويت مي‌كند. همچنين اين احتمال وجود دارد كه جايزه نقدي تعيين شده براي دستگيري وي نيز نقش مهمي را در اين مورد بازي كرده باشد. همان‌طوري كه خيانت يكي از رهبران عشاير عراق به عدي و قصي (فرزندان صدام) به كشته شدن آنها منجر شد.


برخي محافل نيز از نقش ايران در موفقيت آمريكايي‌ها در بازداشت صدام، سخن گفته‌اند، به ويژه اينكه خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، اولين منبعي بود كه اين خبر را به نقل از جلال طالباني اعلام كرد.


دونالد رامسفلد (وزير دفاع آمريكا) نخستين كسي بود كه از دستگيري صدام آگاه بوده و به خاطر آن در منزل خود جشن گرفته است.


 به نقل از روزنامه‌ «الشرق‌الاوسط»، رامسفلد روز شنبه چند ساعت پس از دستگيري صدام به همراه چند نفر از نزديكانش به ميمنت دستگيري صدام جشن گرفتند.


شبكه خبري «فاكس‌نيوز» كه نزديك به نومحافظه‌كاران است در اين‌باره گفت: مهمانان رامسفلد از مناسبت جشن بي‌خبر بوده‌اند و فرداي آن روز، هنگامي كه خبر دستگيري صدام مانند بمبي منفجر شد، از اين خبر مطلع شدند.


اين خبر حاكي است كه رامسفلد از موضوع دستگيري صدام آگاه بوده، اما آن را اعلام نكرده است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo