شهید آوینی
       

ماجرای آرزوی برآورده شده قاری برتر مسابقات مالزی که در حادثه منا درگذشت

امروز که گفت‌و‌گوی پیشین محسن حاجی حسنی کارگر  بازنشر می‌شود او دیگر در میان ما نیست و نام او در میان کشته‌شدگان واقعه مِنا ثبت شده است.

94/07/04

ماجرای آرزوی برآورده شده قاری برتر مسابقات مالزی که در حادثه منا درگذشت

آخرین باری که نماینده کشور ما توانست بر سکوی اول رشته قرائت در مسابقات قرآن کریم در کشور مالزی بایستد، 9 سال قبل بود. در طول این مدت هر چند که قاریان توانایی از کشورمان در مسابقات بین المللی قرآن کریم در مالزی شرکت کرده بودند، اما به دلایل سیاسی و حتی آیین نامه‌ای، کسب رتبه اول برایشان ممکن نمی‌شد.
وقتی مدتی پیش نتیجه مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشور مالزی اعلام شد و نام «محسن حاجی حسنی کارگر از جمهوری اسلامی ایران» به عنوان رتبه اول رشته قرائت اعلام شد، این پرسش در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفت که چه اتفاقی افتاد که نماینده‌ای از جمهوری اسلامی ایران توانست بعد از 9 سال بر سکوی اول قرائت مسابقات بایستد؟ حالا امروز خبر فوت او در حادثه مِنا منتشر شده است. خبری که دل بسیاری از علاقه‌مندان این عرصه را به درد آورده است.
متن زیر گفت‌وگوی پیشین خبرگزاری خبرنگار: با محسن حاجی حسنی کارگر رتبه اول مسابقات قرآنی مالزی است که بازنشر می‌شود:


اهتمام ویژه رهبر انقلاب باعث پیشرفت کشور درحفظ و قرائت شده است
*خبرنگار: این روزها شاهد پراکندگی عطر قرآنی در کشور هستیم که ره آورد اهتمام و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به فعالیت‌های قرآنی است. به عنوان رتبه اول قرائت در مسابقات قرآن کریم در کشور مالزی، تا چه اندازه تحت تاثیر رهنمودهای قرآنی رهبر معظم انقلاب بوده‌اید؟
رهنمودهای رهبری در طول این سال ها، همیشه برای قاریان، حافظان و سایر افراد مانوس با قرآن کریم راهگشا و اثر گذار بوده است. نمونه ای از این اثرگذاری را می توان در موفقیت های قرآنی نمایندگان کشورمان در مسابقات قرآن کریم و همچنین حضور پرشور و گسترده حافظان و قاریان کلام وحی مشاهده کرد. من هم تا به حال چندین بار در محضر رهبر معظم انقلاب به تلاوت قرآن پرداخته‌ام و اهتمام ایشان به امور قرآنی را رمز اصلی در موفقیت های قرآنی کشورمان می‌دانم. درواقع به نظر من یکی از دلایلی که تلاوت در کشور ما در حال رشد بوده و در حال پیشی گرفتن از کشور مصر به عنوان مهد تلاوت قرآن است، به اهتمام مقام معظم رهبری به این موضوع مربوط است. به طوری که محفل انس با قرآن کریم در ماه مبارک رمضان در حدود چهار ساعت به طور مستمر انجام می شود و مقام معظم رهبری هم با شوق در این جلسه حضور پیدا می‌کنند. این اتفاق، درس بزرگی برای رجال سیاسی و مذهبی در کشور ما و سایر کشورهای جهان است. چراکه اهتمام رهبر معظم انقلاب به امر قرآنی باعث شده که کشور ما در عرصه قرائت و حفظ قرآن تا این اندازه موفق باشد.
*خبرنگار:در طول مدت فعالیت در عرصه قرائت قرآن کریم، در مسابقات هم شرکت می‌کردید؟
سال 81 برای اولین بار در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت کردم و در مقطع سنی زیر شانزده سال رتبه اول کشوری را کسب کردم. بعد از آن به عنوان نماینده افتخاری جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشور عربستان اعزام شدم. بعد از آن تا سال 93 در هیچ مسابقه قرآنی شرکت نداشتم. تا اینکه سال گذشته در مسابقات کشوری سازمان اوقاف و امور خیریه رتبه دوم در رشته قرائت را کسب کردم. و از آنجایی که رتبه اول این مسابقات در مرحله مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشور خودمان شرکت می‌کند و نفر دوم به مسابقات بین المللی کشور مالزی اعزام می‌شود، من هم به مسابقات مالزی اعزام شدم و رتبه اول رشته قرائت را کسب کردم.
*خبرنگار:نه سال از آخرین باری که نماینده کشور ما در رشته قرائت مسابقات قرآن در کشور مالزی رتبه اول را کسب کرد، می گذرد. بعضی افراد دلیل این فاصله زمانی برای کسب رتبه اول را ناآشنایی قاریان ما با آیین نامه‌های مسابقات قرآن مالزی می‌دانند. نظر شما چیست و فکر می‌کنید امسال داوری‌ها تا چه اندازه بر اساس معیار حق و عدالت انجام شد؟
حقیقت این است که کشورهای بسیاری مانند تونس و روسیه هم مسابقات بین المللی قرآن کریم را برگزار می‌کنند، اما می توان ادعا کرد که مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشور مالزی یکی از معتبرترین و پرسابقه‌ترین مسابقات در دنیاست و به همین دلیل کشورهای دیگر تلاش می کنند تا بهترین قاری خود را به عنوان نماینده به این مسابقات معرفی کنند. بر همین اساس امسال هم سطح مسابقات در رشته قرائت بالا بود و با توجه به اینکه هیچ داور و ناظری از کشور ما در این مرحله وجود نداشت، اما کسب رتبه اول از سوی نماینده جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که داوری‌ها به دور از هر نوع سیاست زدگی و بر اساس قضاوت عادلانه انجام شد.
آئین نامه مسابقات مالزی را یک‌هفته زودتر گرفتم و ترجمه کردم تا با قوانین آنها قرائت کنم
*خبرنگار: درست است. اما به هر حال شما به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در رشته قرائت با اختلاف هشت نمره از نفر دوم، رتبه اول مسابقات را کسب کردید. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که برای شرکت در مسابقات و تلاوت طبق آیین نامه مسابقات کشور مالزی چقدر تمرین کردید؟ آیا از قبل با موارد این آیین نامه آشنایی داشتید؟
قبل از ورود به مسابقات مالزی، به همه می‌گفتم که قصد دارم در این مسابقات رتبه اول را کسب کنم. درواقع هدفم این بود که تلاوت خوبی را انجام بدهم که هم مورد رضای خداوند باشد و هم مردم و مخاطبان قضاوت کنند که چه کسی لایق رتبه اول بود. البته من از همان دوران کودکی که وارد عرصه قرائت شدم، تحت آموزش لحن و صوت قرار داشتم اما می‌دانستم که آیین نامه مسابقات قرآنی در کشور مالزی با آیین نامه مسابقات در کشور ما متفاوت است. به همین دلیل به محض ورود به کشور مالزی، آیین نامه مسابقات را تهیه کردم و بعد از ترجمه آن، حدود یک هفته تا زمان رقابت نهایی فرصت داشتم و در این مدت تمام سبک و لحن را تغییر دادم تا قرائتی بر اساس دستورالعمل مسابقات آن کشور ارائه بدهم . خداوند هم بنده نوازی کرد و تحت الطاف ائمه اطهار علیهم السلام قرار گرفتم و توانستم رتبه اول مسابقات را کسب کنم.


در خانه ما هیچوقت صدای موسیقی شنیده نمیشد
*خبرنگار:از روحیات و فضای قرآنی در خانواده تان بگویید تا بدانیم از کودکی در چه فضایی رشد کردید که امروز به عنوان یک چهره موفق قرآنی در سطح جهانی مطرح شده‌اید.
سال 1367 در یک خانواده مذهبی به دنیا آمدم. از دوران کودکی به یاد دارم که پدر و مادرم در جلسات قرآنی رفت و آمد داشتند و من را همراه خودشان به این جلسات می بردند. در خانه ما هیچ وقت صدای موسیقی شنیده نمی شد، بلکه تنها صدای تلاوت قرآن بود که با آن مانوس شده بودیم. گاهی پدر و مادرم با صدای بلند قرآن را تلاوت می کردند و گاهی صدای تلاوت قاریان از نوارای کاست پخش می شد. درواقع تنها موسیقی پخش شده در منزل ما صدای قرآن بود و این اتفاق بر تربیت فرزندان تاثیر زیادی دارد. تاجایی که بعضی از پدر و مادرها که فرزند خردسالی دارند از من می پرسند چه کنیم که فرزند ما هم قاری قرآن شود؟ من در جواب شان می گویم نیازی نیست کار خاصی انجام دهید، فقط در خانه تان به جای موسیقی، صدای تلاوت قرآن را به طور مداوم پخش کنید و اجازه دهید که صوت قرآن را بشنود و ضمیر پاکش با آیه های وحی آشنا شود. این کار تاثیر زیادی بر یادگیری الحان در دوران خردسالی دارد و مهمترین عامل برای قاری شدن من هم رعایت همین نکته از طرف والدینم بود. در عین حال روزی حلال و شرکت در جلسات دینی و رعایت واجبات و محرمات هم تاثیر زیادی بر تربیت ما داشت.

سوره کوثر را که در سه سالگی یاد گرفتم، یک نوار کاست تلاوت شحات انور هدیه گرفتم
تقریبا سه ساله بودم که والدینم سوره کوثر را به من یاد داده بودم که آن سوره مبارکه را در جلسه ای از حفظ خواندم و هدیه ای به ازای این تلاوت گرفتم که خیلی برایم ارزش داشت و تا سال های جوانی آن را نگه داشتم. آن هدیه، نوار کاست تلاوت استاد شحات انور بود که بر روی آن تصویر او هم ثبت شده بود. من هم چهره استاد شحات انور و هم صدای تلاوت او را بسیار دوست داشتم و همین علاقه موجب شد که از همان زمان خردسالی نوای تلاوتش را تقلید کنم. به طوری که در سن سه چهار سالگی الحان و کلام را حفظ و اجرا می‌کردم. به مرور زمان وارد جلسات قرآنی شدم.

آرزو داشتم که صدای اذانم از مناره‌های حرم رضوی پخش شود
*خبرنگار:شما قاری و مؤذن در حرم مطهر امام رضا علیه السلام هم هستید. این توفیق چگونه نصیب شما شد؟
خانه ما در مشهد مقدس در نزدیکی حرم مطهر امام رضا (ع) قرار داشت، به همین دلیل همیشه نوای تلاوت قرآن و اذان به خانه ما هم می رسید. از کودکی که این صدا را می شنیدم آرزو داشتم که یک روز صدای تلاوت و اذان من هم از مناره های این حرم پخش شود. خداوند هم دعایم را مستجاب کرد و در حال حاضر روزهای چهارشنبه قرائت قرآن و اذان در حرم مطهر بر عهده من است و به طور زنده و مستقیم این کار را انجام می‌دهم.
*خبرنگار:چه شد که با تلاوت اذان آشنا شدید؟ به هر حال اذان گفتن معیارها و دستورالعمل‌های خاصی دارد که در صوت و لحن با قرائت قرآن متفاوت است و لازم است که مؤذن با نغمه‌ها و لحن‌ها آشنا باشد.
درست است. مهمترین عامل در اذان گفتن، صوت خوب و رساست. من در اذان تمرین مستمری نداشتم و به واسطه مؤذن بودن در حرم مطهر امام رضا (ع) توانستم اذان قابل قبولی ارائه بدهم. البته در اذان از استاد خاصی تقلید نمی کنم، اما در نغمه حجاز اذان می گویم و سبکی دارم که می توانم بگویم متعلق به خودم است.
باید به این نکته هم اشاره کنم که صدا و لحن همه افرادی که در حرم مطهر تلاوت می کنند، به واسطه همین تلاوت ها در حرم مطهر، برکتی دارد که آن را مدیون امام رضا (ع) هستیم و طبیعتا خودمان را هم محلی امام رضا (ع) می دانیم. من هم قبل از شرکت در مسابقات به ائمه اطهار علیهم السلام به خصوص حضرت زهرا(س) و امام رضا (ع) متوسل شدم.


هرهفته جلسات هفتگی تلاوت قرآن در خانه‌مان برقرار است
*خبرنگار: همین طور است. به هر حال امسال در بسیاری از مسابقات قرآن کریم در کشور خودمان و کشورهای دیگر شاه حضور چشمگیر قاریان و حافظان قرآن کریم از شهر مقدس مشهد بودیم. ازجمله اینکه هم شما به عنوان رتبه اول قرائت در مسابقات مالزی و هم حجت الاسلام محمدمهدی رجبی به عنوان رتبه اول رشته حفظ در مسابقات بین المللی قرآن در کشور خودمان، در شهر مقدس مشهد ساکن هستید. آیا جلسات قرآنی در این شهر رونق خوبی دارد و یا دلیل دیگری را در این موفقیت ها باید جستجو کرد؟
شهر مقدس مشهد مهد تلاوت قرآن است. البته این امتیاز به برکت حرم طهور امام رضا(ع) در این شهر است که باعث جمع شدن قراء در حرم مطهر است. به طوری که سال ها قاریان مطرح مصری به حرم مطهر دعوت می‌شدند و تلاوت‌های زیبا و اثرگذاری را ارائه می‌دادند. به این ترتیب کانون اصلی این موفقیت‌ها وجود حرم مطهر امام رضا(ع) است.
*خبرنگار: آنطور که می‌دانیم منزل شما هم یکی از کانون‌های فعالیت های قرآنی در مشهد بوده. درست است؟
بله. از حدود سال 1380 با همت خانواده‌ام به خصوص پدر و برادر بزرگم جلسات قرآنی در منزل ما برگزار شد و در حال حاضر هم استاد جلسات هم برادر دوم من، مصطفی حاجی حسنی، است. البته خانه ما کوچک است و با این وجود، تعداد شرکت کنندگان در کلاس‌های قرآنی زیاد است که هر هفته از نقاط مختلف شهر مشهد جمع می شوند. حتی گاهی قاریانی از شهرهای دیگر در این جلسه حاضر شده و به تلاوت قرآن می پردازند. گاهی هم ما برای تدریس تلاوت قرآن به شهرهای دیگر سفر می کنیم. نکته قابل توجه در این جلسات حضور گسترده نوجوانان است که البته بیشتر آنها دارای رتبه‌های کشوری و بین المللی هستند.


برادرم استادم بود
*خبرنگار:با این توصیفات، همه اعضای خانواده‌تان با قرآن مانوس هستند.
همین طور است. ما سه برادر هستیم و همگی در عرضه تلاوت قرآن کریم فعالیت داریم. برادر بزرگم یکی از اساتید من بود و بارها در دوران کودکی و نوجوانی به همراه او به جلسات قرآنی رفتم. بعد از آن، به مرور زمان این مسئولیت را برادر دوم من بر عهده گرفت و بیشتر در زمینه استادی بر من حق دارد. هر دو برادرم در عرصه مسابقات دارای عناوینی بوده و جزء اساتید قرآنی فعال محسوب می‌شوند. به عنوان مثال برادر دوم من در سال 84 در مسابقات دانشجویی رتبه اول کشوری را کسب کرد اما بعد از آن بیشتر در کسوت استادی فعالیت کرد.
*خبرنگار:اشاره کردید که برادرتان استاد شما در زمینه قرائت قرآن بوده است. این ارتباط برادرانه و استاد و شاگردی تا چه حد مستحکم است؟
از دوران خردسالی تحت تربیت استادانی قرار گرفتم، اما مهمترین استاد من در زمینه قرائت قرآن برادرم، مصطفی حاجی حسنی، بود. هرچند که در برهه‌های کوتاهی از زمان در کلاس‌های اساتید دیگر شرکت کردم. اما درمجموع برادرم هم استاد من در زمینه قرائت قرآن بوده و هم پشتیبان و راهنمای بسیار خوب و دلسوزی در این زمینه است. به بهترین دلیل در زمینه قرائت قرآن بیشترین حق را برادرم بر عهده من دارد چون برنامه ریزی قرائت را برایم انجام می‌داد. حتی به جرائت می‌توانم بگویم اگر برادرم در مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشور مالزی کنار من نبود، شاید رتبه نمی آوردم، چون راهنمایی‌های ایشان باعث شد که آیین نامه کشور مالزی را دریافت کنم و در مدت دو هفته بتوانم طبق آن آیین نامه تلاوت کنم.

منبع:تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo